Dette avsnittet beskriver roller og informasjonspakker. Hvilke roller som benytter hvilke informasjonspakker er beskrevet ved hjelp av rollemodeller. Videre vil tilstandsoversikter bli benyttet for å beskrive en del av de rollene som identifiseres. Jeg vil begynne dette avsnittet med å skissere kort hvilke type virksomheter som er involvert og hvordan informasjonsflyten er i dagens forretningspraksis.
Følgende typer virksomheter er tatt med: Avsender av gods, mottaker av gods, transportør og de involverte terminaler som alle har fysisk kontakt med varen. Speditører er også med. Det er de som ordner med dokumentasjon og organiserer transporten. I tillegg opptrer de ofte som agent for andre speditører og transportører. Fortollingsspeditøren ordner med nødvendige papirer fra Tollvesenet for deklarering av gods for import/eksport. Bank håndterer betalingsformidling mellom virksomhetene.
Figur 24
Figur 24 er hentet fra [COST-320] og er et eksempel på et enkelt internasjonalt transportscenario.
Navn på de forskjellige informasjonspakkene som
utveksles:
1. Ordre/handelsfaktura | 10. Bill of lading (konnossement, kvittering fra skipsfører for at han har mottatt varer som han forplikter seg å levere på et gitt sted.) |
2. Booking opplysninger/Transport instruksjon | 11. Manifest, offentlig erklæring |
3. Faktura | 12. Lasteplan |
4. Remburs / betaling av varer mot skipingsdokumenter | 13. Generell deklarasjon, lossetillatelse |
5. Fraktbrev | 14. Losseinstruksjon |
6. Ankomstmelding | 15. Ankomstmelding |
7. Eksportdeklarsjon | 16. Importdeklarasjon |
8. Ankomstmelding | 17. Betaling for varer (og transport) |
9. Lasteinstruksjon |
I det videre arbeidet tar jeg tak i følgende typer virksomheter hentet fra Figur 24: Avsender av gods, mottaker av gods, transportør og tollvesen. I tillegg introduserer jeg en tjenesteyter som leverer geografisk informasjon til bruk ved utførelse av transportoppdrag. Jeg kommer i det videre til å foreta den forenklingen som er nevnt over, og ser på rollen transportør som en allerede sammensatt rolle. Den består av speditør, transportør, fortollingsspeditør og agent.
Figur 25
Jeg forutsetter her at det er avsender som sender transportinstruksjonen,
og at det er avsender som skal ha fakturaen for frakt av transportør.
Vareflyten vil være som følger: Transportør henter varen hos avsender og befrakter varen selv, eller får varen fraktet helt frem til mottaker av andre.
En egen rollemodell for å forhandle seg frem til pris og leveringstidspunkt på frakt vil være av interesse. Denne rollemodellen ville vært aktuelt å benytte før en sender transportinstruksjon. Transportinstruksjonen skal sendes til den transportøren som er valgt, og derfor må det ha foregått noe aktivitet på forhånd. Jeg ser for meg at det kan lages en generell rollemodell for anbudsforespørsel og anbud. I praksis tror jeg det vil være lite hensiktsmessig å utføre denne anbudsrunden for hvert eneste transportoppdrag, derfor velger jeg å ikke beskrive den her.
Figur 26
Figur 26 er vesentlig forenklet sett ut fra betalingsformidlers rolle, spesielt hvis det gjelder betalingstransaksjon på tvers av landegrenser. Det vil være behov for en mer detaljert rollemodell, men det er ikke nødvendig sett fra ut fra et transportfokus. For et transportscenario er denne kompleksiteten innkapslet.
Figur 27
Import og eksport håndteres forskjellig. Forskjellene ville komme tydelig frem hvis en analyserte behovene grundigere, og tok med behovene for alle land. Et viktig poeng her er at det i Norge kun er en lovlig rolleutøver av rollen tollvesen, mens det er mange som kan drive som fortollingsspeditører. For rollen tollvesen er det altså gitt hvem som skal utøve rollen.
Et eksempel på eksisterende EDI basert tolldeklareringssystem er TVINN. TVINN er det norske Toll og avgiftsdirektoratets EDI- tolldeklareringssystem, og dette scenariet for fortolling har faktisk vært i drift i Norge siden slutten av 80-tallet. Det er per våren 1996 ca. 900 næringslivsbrukere som utveksler deklarasjoner med TVINN systemet, og systemet håndterer ca. 4.4 millioner innkomne deklarasjoner på årsbasis (96 tall). De deklarasjoner som ikke behandles automatisk, ca 10 % av det totale antallet, vil generere to deklarasjonssvar: et for å informere om at deklarasjonen er gått til manuell kontroll og et for selve svaret. Derfor vil antall deklarasjonssvar være litt i underkant av 5 millioner. De 900 næringslivsbrukerne opererer på vegne av 20-25 tusen vareeiere, og det er vareeierne som får tilsendt faktura for toll og avgifter. Utsendelse av fakturaen er per idag papirbasert. Totalt flyter det altså ca 9.4 millioner tolldokumenter inn og ut av TVINN. Disse er fordelt på 900 kontaktpunkter, som igjen representerer 20-25 tusen virksomheter.
Det arbeides internasjonalt med standardisering for geografisk informasjon. Spesielt ved langtransport vil det være av stor interesse å kunne velge reiserute på basis av et informasjonssystem som tilbyr oppdatert informasjon om komplikasjoner og alternative transportveier. Geografisk informasjon knyttet sammen med oppdatert informasjon om eventuelle hindringer langs de alternative veivalg vil kunne bli en interessant del av et transportscenario. Flere transportører opererer med leveringsgaranti. Dette betyr at hvis varen kommer frem senere enn et gitt tidspunkt, så er transporten gratis. For disse transportørene vil informasjon om hindringer som uvær, stengte veier, streiker, endring i fergeforbindelser oa. være av stor interesse for å kunne levere en vare på rett sted til rett tid.
Figur 28
Figur 28 viser roller og informasjonsutveksling i en
rollemodell for kjøp av geografisk informasjon
En utvidelse av denne rollemodellen vil være å ta med fakturering og betalingsformidling. Betalingsformidling er allerede laget som egen rollemodell, så det vil være nok å legge til en faktura som krav for overført informasjon fra informasjonsdistributør til informasjonskjøper. Videre kunne en sette sammen rollemodellen for betalinsformidling og geografisk informasjon, og utvidelsen ville vært utført.
Tilstandsoversikt for rollen avsender i rollemodellen for transport
Hendelse | Tilstand ved start | Utfør | Tilstand ved slutt |
Mottar stimuli om behov for transport | Initial | Send transportinstruksjon | Transportinstruksjon er sendt |
Mottar faktura for frakt | Transportinstruksjon er sendt | Behandle mottatt faktura | Faktura for frakt mottatt |
Sender faktura for varen | Transportinstruksjon er sendt | Lag og send faktura for varen | Faktura for varen er sendt |
Sender faktura for varen | Faktura for frakt mottatt | Lag og send faktura for varen | Ferdig |
Mottar faktura for frakt | Faktura for varen er sendt | Behandle faktura | Ferdig |
Hendelse | Tilstand ved start | Utfør | Tilstand ved slutt |
Mottar faktura for varen | Initial | Intern behandling | Ferdig |
Hendelse | Tilstand ved start | Utfør | Tilstand ved slutt |
Mottar transportbestilling | Initial | Intern behandling | Har mottatt transportbestilling |
Foreta fakturering | Har mottatt transportbestilling | Lag og send faktura | Ferdig |
Hendelse | Tilstand ved start | Utfør | Tilstand ved slutt |
Mottar stimuli om å utføre et betalingsoppdrag | Initial | Send betalingsoppdrag til bank | Har sendt betalingsoppdrag |
Mottar kvittering for betalingsoppdrag | Har sendt betalingsoppdrag | Intern behandling av betalingsoppdraget | Ferdig |
Hendelse | Tilstand ved start | Utfør | Tilstand ved slutt |
Mottar betalingsanvisning | Initial | Intern behandling | Ferdig |
Hendelse | Tilstand ved start | Utfør | Tilstand ved slutt |
Mottar betalingsoppdrag | Initial | Intern behandling | Har mottatt betalingsoppdrag |
Send betalingsanvisning | Har mottatt betalingsoppdrag | Lag og send betalingsanvisning | Har sendt betalingsanvisning |
Send betalingskvittering | Har sendt betalingsanvisning | Lag og send betalingskvittering | Ferdig |
For å kunne svare på de spørsmål jeg ønsker å besvare i oppgaven trenger jeg ikke her å gå i detalj når det gjelder innholdet i informasjonspakkene. Dette fordi strukturen som allerede er beskrevet er viktigere enn konkrete attributter og syntaks. Problemområder som kontekstavhengighet ved bruk av data, mulighet for usymmetrisk koding og dekoding m.m. vil gjelde uavhengig av konkret innhold i informasjonspakker.
Figur 29
I denne sammensatte rollemodellen er informasjonspakkene fra basis rollemodellen for transport merket med * og fet skrift.
I Figur 29 benyttes rollemodellen for betaling to ganger for å utføre betalingsformidling med to forskjellige sett EDI-aktører. Avsender av gods mottar en faktura for frakt og initialiserer da et scenario basert på rollemodellen for betaling. Tilsvarende skjer når faktura for vare blir sendt til mottaker av vare, mottakeren initialiserer et scenario basert på rollemodellen for betaling. Dermed er scenariet aktivt igjen, men i en ny instans og med nye EDI-aktører som utøver de forskjellige rollene.
Det er viktig å huske at tilstandsoversiktene til de sammensatte rollene som er vist i Figur 29 vil ved bruk av automatisk generering bli til et kartesisk produkt. For rollen avsender vil det gi følgende regnestykke (produktet av antall tilstander de forskjellige rollene den sammensatte rollen består av) :
Posten lettgods driver for tiden og utvikler et WEB-grensesnitt (World Wide Web) til sine logistikkløsninger. Dette vil være en enklere variant enn det som er skissert over, men dreiningen går i samme retning. Transportøren gjør nødvendig programvare tilgjengelig for kunden ved hjelp av standard infrastruktur. Ansvar for drift, vedlikehold og versjonshåndtering ligger hos leverandøren. Kunden trenger kun programvare for å få presentert applikasjonens brukergrensesnitt.
Dette avsnittet vil være en gjentakelse av avsnitt 7.4, siden jeg hverken har installasjoner eller prototyper å vise til.
En instansisert rolle kjenner kun de rollene som den utveksler informasjonspakker med. Den som utvikler det interne interorganisatoriske systemet bør ha oversikt over alle rollene i den sammensatte rollemodellen. Avhengig av bruksområde vil det muligens oppstå behov for en form for sertifisering av de interne interorganisatoriske systemene, og/ eller leverandørene av systemene. Det vil være mye jus som blir nedfelt i datasystemer og formelle beskrivelser, og disse bør kvalitetssikres på et eller annet vis.
Scenarioattributter er knyttet til den enkelte rollemodell. Dette fører til at sammensatte rollemodeller ikke har noen restriksjoner på hvem som kan utøve roller fra forskjellige rollemodeller. En kan tenke seg at rollen tollvesen ikke skal kunne settes sammen med rollene betalingsformidler eller transportør. Denne restriksjonen lar seg ikke uttrykke i dagens beskrivelsesstruktur. En kan imidlertid se for seg at utøver av rollen tollvesen har behov for transport, og ønsker å kunne utøve rollene avsender og mottaker av varer. Dette vil være fullt tillatt.
Den utøvende rollen vil være det eksterne grensesnittet for det interne interorganisatoriske systemet. Dette fører til at håndhevelsen av scenarioattributter, og forretningslogikk knyttet til utveksling av informasjonspakker, må ligge i den implementerte rollen. Dette kan være grunnlag for å vurdere om scenarier skal beskrives ved hjelp av roller, informasjonspakker og scenarioattributter som tre likestilte begreper, eller om en skal vurdere andre muligheter som løser de problemene som er diskutert over.